قرنطینه غذایی در هوای آلوده      

بازارها مملو از خوراکی‌های متنوع است، اگرچه قیمت‌ها نجومی بوده و مبنای محاسبات نیز همچنان بر اساس ارزهای خارجی می‌باشد اما درآمد از محل ریال است که به‌هرحال نیازهای اولیه دهک‌های موجود تأمین می‌شود

قرنطینه غذایی در هوای آلوده      


بازارها مملو از خوراکی‌های متنوع است، اگرچه قیمت‌ها نجومی بوده و مبنای محاسبات نیز همچنان بر اساس ارزهای خارجی می‌باشد اما درآمد از محل ریال است که به‌هرحال نیازهای اولیه دهک‌های موجود تأمین می‌شود درحالی‌که فاصله‌ها همچنان چند ده برابری می‌باشد؛ بنابراین ممکن است معیشت طبقات مختلف به صورتی باشد که میزان مصرف کفاف ضرورت‌های نیاز جسمی را ندهند. میوه‌ها هم همانند دهک‌های ده‌گانه و بر همین اساس قیمت‌گذاری می‌شوند تا مرکبات یعنی نیاز دو فصل پاییز و زمستان در اندازه‌های مختلف و کیفیت‌های گوناگون و حداقل ارزش غذایی و دیگر پارامترهای دخیل به دست مصرف‌کننده برسد و این روش برای غلات و حبوبات و پروتئین‌ها هم که نیاز ضروری سوخت‌وساز بدن است جاری باشد اما در این میان فواصلی ایجاد می‌شود تا به‌واسطه استثنائات موجود آحاد جامعه را ناچار به تجدیدنظر در نحوه مصرف مواد خوراکی از هر نظر نماید که به‌نوعی قرنطینه غذایی شباهت دارد. البته این اقدام یک اجبار بهداشتی و تندرستی برای عبور از بحران‌های ناخواسته ایست و باعث اصلی آن آلودگی هوا با هشدارهای نارنجی و قرمز بوده که تعدادی از کلان‌شهرها در بر گرفته و ۹۵ درصد از روزهای سال را به خود اختصاص داده است. شاید در این میان طب جدید با فرمول‌های نو که مبتنی بر استفاده از داروهای شیمیایی و خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی است به‌خوبی نتواند از عهده عبور از این فاجعه زیست‌محیطی با منشأ آلودگی هوا و بالتبع استنشاق گازهای مضر و نقصان در کمبود اکسیژن هوا برآید و ناچار باید به سراغ یار همیشگی یعنی طبیعت نهفته در سنت رفت و از طب مختص آن کمک گرفت که حداقل عوارض آن کمتر باشد. دکتر سمانه رمضانی گیوی پزشک متخصص این طب بایدها و نبایدها در شرایط آلودگی هوا را اینگونه تفسیر می‌کند و تأکید دارد «خواب کافی و صحیح، خوابی است که یک بخش یا یکی دو ساعت از آن قبل از نیمه‌شب باشد و از طرف دیگر وقتی‌که خورشید در آسمان است، نخوابیده باشید. این خواب هم کافی است و هم تأثیر آن از خوابی که بخواهد در طول روز باشد و از طرف دیگر تا پاسی از شب‌ بیدار بمانید، برای رفع خستگی بهتر است و موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود، همچنین کمتر به مشکلات سلامتی دچار می‌شوید. این‌ها اقداماتی است که برای همه فصول خوب است به‌خصوص وقتی‌که مشکلی مانند هوای آلوده وجود دارد، توصیه می‌شود، این‌ها اقداماتی است که ایمنی بدن را به شکل کلی بالا می‌برد که شامل غذای سالم استفاده کردن، خوابیدن کافی و صحیح است. ورزش وسیله‌ای است که از تولید خون غلیظ در بدن جلوگیری و مواد خون را رقیق می‌کند و از سوی دیگر انرژی و حرارت غریزی را بالا می‌برد. اگر می‌خواهند برای ورزش از منزل خارج شوند، ترجیحاً به جا‌هایی بروند که فضای سبز یا دور از مرکز شهر باشد که آلودگی هوا در آنجا کمتر باشد یا در جا‌هایی مثل کوه باشد که وزش باد‌های مناسب و هوای تمیز بیشتر است. دود سیگار و قلیان اصل هوای آلوده است و به کسانی که عادت کرده‌اند و به شکل دفعی نمی‌توانند کنار بگذارند، توصیه می‌کنیم اگر در کوتاه‌مدت نمی‌توانند آن را کنار بگذارند حداقل مقدار آن را کاهش دهند، چون این کار به‌شدت عوارض آلودگی را بالا می‌برد و وضعیت را خراب‌تر می‌کند.

در متون طب سنتی بو کردن صندل، کافور، عنبر و مشک هم آمده است که این‌ها ممکن است دم دست افراد نباشد، ولی برخی از چیز‌ها مانند نعنا، بو کردن سرکه، سیب و مرکبات دم دست است. در مورد غذا هم برخی از غذا‌های خاص گفته شده که عسل به اشکال مختلف توصیه می‌شود و اگر منعی نداشته باشد، ایمنی بدن را بالا می‌برد و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. ترجیح این است که افراد خیلی سمت استفاده از ادویه‌جات به شکل خودسر نروند و اینکه بخواهند دارو‌های طب سنتی را به شکل خوددرمانی استفاده کنند. با توجه به اینکه مزاج افراد متفاوت است و ممکن است برخی از این دارو‌های طب سنتی به مزاج بعضی افراد بخورد یا نخورد، لازم است که توصیه آن با پزشک و بعد از بررسی وضعیت مزاجی بدن باشد. به‌جای گوشت گوساله گوشت گوسفند استفاده کنند، گوشت مرغ هم به شکل گاه‌به‌گاه می‌توان استفاده کرد، ولی توصیه نمی‌کنیم که در مصرف گوشت مرغ افراط کنند. آن‌هایی که مشکل گوارشی ندارند و دچار سردی معده نیستند، از چاشنی ترش مانند رب انار، آب‌نارنج هم می‌توانند استفاده کنند. شیر هم خوب است به‌جز برای افرادی که گوارش آن‌ها کلاً مشکل دارد؛ اگر گوارش افراد مشکلی نداشته باشد، می‌توانند شیر را به همراه عسل و دارچین استفاده کنند و ترجیحاً گرم باشد.» به‌هرحال تغییرات اساسی با توجه به فراگیر شدن آلودگی هوا ناگزیر به نظر می‌رسد تا شاید عواقب ناخوشایند بعدی را به همراه نداشته باشد که قرنطینه غذایی در هوای آلوده از آن جمله است.
ادامه دارد

ارسال نظر